Mitä strateginen uudistuminen vaatii? Marc Hinnenberg avaa videolla mitä tulisi huomioida strategisessa uudistumisessa ja mitä tämä organisaatiolta vaatii niin kyvykkyyksien, osaamisen että johtamisen osalta.
Merkityksellinen visio ajaa uudistumista
Yrityksissä puuttuu usein se merkityksellinen visio siitä, minne
olemme menossa, mitä se merkitsee työntekijöille ja mikä työntekijöiden
rooli on uudistumisessa.
Aikaisemmin strategiassa oli yleensä painopistealueita, jotka olivat
aika numeerisia. Puhuimme kasvusta ja kannattavuudesta ja ehkä
henkilöstömäärästä ja saimme erilaisia projekteja, joita ajettiin
liikennevaloilla. Harvemmin keskusteltiin siitä, että mitä kyvykkyyttä
tai osaamista uudistuminen vaatii organisaatiossa.
Uudistumiseen ei päästä sillä, että seuraamme samoja mittareita,
joita olemme seuranneet aikaisemmin ja yleensä ne mittarit tappavat
uudistamisen ja innovaation organisaatiossa.
Aikaa johtamiselle
Pitää antaa aikaa johtamiselle ja dynaamiselle keskustelulle siitä,
että miten asioita voidaan tehdä paremmin. Tulee tunnistaa niitä kasvun
paikkoja asiakaskannassa ja toiminnassa, joilla uudistuminen ja kasvu
syntyy tulevaisuudessa.
Strateginen uudistuminen
Strateginen uudistuminen tähtää siihen, että yritys pystyy
rakentamaan uniikin position markkinalla. Sellaisen position, joka on
kaikille sidosryhmille tärkeä ja joka luo merkitystä heille. Olemme
yrityksissä hyviä kertomaan mitä me teemme mutta ei mikä vaikutus
tekemisellämme on yhteiskuntaan tai työntekijöihin. Yksi käytännön
esimerkki on esimerkiksi keskustella siitä, että mikä on hyvinvointia
meidän tiimissämme ja miten voimme tukea toisiamme kaikessa tekemisessä.
Aikaisemmin ihmiset hakivat töitä ja esimies kertoi mikä työtehtävä
on. Tänä päivänä pitäisi pohtia sitä, että haetaan ihmisiä, jotka tuo
yhteisöön uutta osaamista ja kompetenssia jotta me voimme kasvaa
yrityksenä.